Arbeidsparticipatie
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | |
Van de mensen in trede 1 en 2 op de participatieladder die zelf aangeven actief mee te willen en kunnen doen, zit 80% op een passende plek. | Veel van onze klanten hebben een passende plek. Zij nemen deel aan georganiseerde activiteiten, een sociaal activeringstraject of verrichten onbetaald/vrijwilligerswerk. Net zoals in 2020 heeft de Coronacrisis gevolgen gehad op de participatie(mogelijkheden). In bepaalde periodes zijn activiteiten stilgelegd of konden/wilden mensen vanwege gezondheidsredenen (tijdelijk) niet participeren. | |
In samenwerking met het onderwijs, maatschappelijke partners en het bedrijfsleven begeleiden we inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt actief begeleid naar dagbesteding, vrijwilligerswerk, leerwerkplekken en beschut of regulier werk. | Zowel lokaal als regionaal hebben we intensief samengewerkt met het onderwijs en bedrijfsleven bij de begeleiding van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door de inzet van leerwerkplekken of dagbesteding is voor een aantal inwoners de afstand tot de arbeidsmarkt verkleind. Een ander deel is parttime of fulltime uitgestroomd naar regulier werk, veelal met inkomensondersteuning (loonkostensubsidie). Daarnaast is een aantal inwoners actief naar vrijwilligerswerk of een beschutte werkplek toegeleid. Deze laatste groep werkt bij zowel reguliere werkgevers als bij TIEM in Zwolle. Een aantal van hen is vanuit de dagbesteding doorgestroomd naar beschut werk. | |
We zetten actief in op de tegenprestatie. | Activiteiten zijn waar mogelijk aangemerkt als tegenprestatie en inwoners zijn waar nodig ondersteund bij het zoeken naar een passende tegenprestatie. Denk aan vrijwilligerswerk, maar ook mantelzorg. We hebben vooral ingezet op inwoners die nog niet toe zijn aan het maken van een stap richting betaald werk. | |
We bepalen of de activiteiten van inwoners met een uitkering die wel actief zijn, kunnen worden aangemerkt als tegenprestatie en of inwoners met een uitkering die niet actief zijn, in aanmerking komen voor een tegenprestatie. | Er is onderzocht op welke wijze klanten actief waren en of deze activiteiten konden worden aangemerkt als tegenprestatie. Bepaalde vormen van vrijwilligerswerk maar ook mantelzorg zijn aangemerkt als tegenprestatie.Voor de niet actieve klanten hebben we bepaald of zij in aanmerking komen voor het verrichten van een tegenprestatie en hen waar nodig ondersteund. Er is gekeken naar individuele omstandigheden bij het bepalen van de aard, duur en omvang van de tegenprestatie | |
Samen met maatschappelijke partners zoals Welzijn Zwartewaterland ondersteunen we inwoners bij het vinden van een passende tegenprestatie, indien het hen zelf niet lukt deze te vinden. | Voor het vinden van een tegenprestatie werken we zoveel mogelijk samen met maatschappelijke partners zoals Welzijn Zwartewaterland. | |
60% van de klanten in trede 3 is actief in een re-integratietraject. | Minimaal de helft van onze klanten is actief in een re-integratietraject, ook in deze economisch onzekere en Corona crisistijd. Veel klanten (met een beperking) hebben actief deelgenomen aan een re-integratietraject. Activiteiten hebben veelal, soms in aangepaste vorm, doorgang kunnen vinden. We hebben maatwerk geboden en zoveel mogelijk lokaal invulling gegeven aan re-integratie. Er is extra geïnvesteerd in bepaalde doelgroepen zoals statushouders. | |
Samen met lokale (en regionale) maatschappelijke partners en het bedrijfsleven ontwikkelen we re-integratietrajecten voeren deze uit. Hierbij sluiten we aan bij initiatieven vanuit de arbeidsmarktregio Zwolle. | We zijn een regionale en lokale samenwerking aangegaan met Noggus en Noggus ten behoeve van de re-integratie van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om zowel werkstages, participatieplaatsen als taalstages waarbij gerichte trajectbegeleiding wordt geboden. De plekken dienen als professionele en duurzame opstap naar de arbeidsmarkt. Tevens zijn we aangesloten bij het project 'Iedereen doet mee', waarbij statushouders een duaal traject volgen dat wordt uitgevoerd door TIEM Zwolle (werkcomponent) en Deltion College (taalcomponent). Verder zijn re-integratietrajecten doorontwikkeld met al bestaande samenwerkingspartners. Tot slot heeft er een verkenning plaatsgevonden op integrale leefstijltrajecten. Dit zal in 2022 een vervolg krijgen. | |
Bij de re-integratie van inwoners in trede 3 hanteren we een doelgroepenaanpak met maatwerktrajecten voor ‘niet-willers’, statushouders en ouderen.. | Er is met name geïnvesteerd in de doelgroep statushouders. We zien dat hier veel arbeidspotentieel zit. Duale trajecten (taal en participatie) zijn effectief gebleken. We hebben in dit kader deelgenomen aan het pilot project 'Iedereen doet mee' bij TIEM in Zwolle. Naast duale trajecten zijn ook andere maatwerktrajecten inzet, zowel gericht op sociale activering, participatie als bemiddeling. | |
We onderzoeken de rol van sportverenigingen bij re-integratie waarbij we de verbinding leggen met het lokale sportbeleid, het sportakkoord en de inzet van de buurtsportcoaches. | Vanwege Corona is het niet gelukt de rol van sportverenigingen bij re-integratie te onderzoeken. Zo hebben sportclubs en verenigingen bepaalde periodes geen activiteiten kunnen aanbieden en hebben andere zaken de prioriteit gehad. In 2022 gaan we hier actief op inzetten. | |
50% van de klanten in trede 4 en 5 is binnen een jaar bemiddeld naar werk. | Ondanks de Coronacrisis hebben we klanten kunnen bemiddelen naar betaald werk. De bereidwilligheid van ons lokale bedrijfsleven om mensen (met een beperking) in dienst te nemen is groot. Uiteraard verschilt dit wel per sector/branche. In sommige sectoren zijn grotere tekorten dan in andere sectoren. Daarnaast hebben we te maken met het feit dat bestaande vacatures soms niet aansluiten op de kennis, vaardigheden en competenties van onze klanten. Het vraagt om extra inzet van het Werkgevers Servicepunt, om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. | |
In samenwerking met het onderwijs, maatschappelijke partners en het bedrijfsleven leiden we inwoners met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt actief naar werk. De werkmakelaar binnen het Werkgevers Servicepunt Zwolle vervult hierin een actieve rol | Mensen met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt zijn actief naar werk begeleid. Bestaande netwerken zijn hiervoor ingezet. Onze werkmakelaar / adviseur werkgeversdienstverlening heeft zowel vraag- als aanbodgericht matches tot stand gebracht. De huidige krappe arbeidsmarkt vraagt om een andere aanpak van de werkmakelaar om matches tot stand te brengen. | |
Er is gedurende 6 maanden na plaatsing aandacht voor nazorg, waarbij maandelijks contact wordt opgenomen met werkgever en werknemer. | Om duurzame plaatsingen te realiseren is nazorg van essentieel belang. Waar mogelijk en waar nodig is 6 maanden nazorg geboden na plaatsing van de kandidaat. | |
We stimuleren de (loopbaan)ontwikkeling van onze klanten. | Met klanten is onderzocht welke ontwikkelwensen, -noodzaak en -mogelijkheden zij hebben. Hiertoe zijn onder meer activeringstrajecten, participatietrajecten en jobcoachtrajecten ingezet. Ook is een aantal klanten met een cursus of opleiding gestart. Er is veel geïnvesteerd in de doelgroep statushouders, wat heeft geleid tot het verkrijgen van (on)betaald werk. | |
De kennis en vaardigheden van onze klanten brengen we, waar nodig, op peil door hen een workshop, cursus, opleiding etc. te laten volgen. Onder meer het individuele ontwikkelfonds vanuit het HCA-Programma ’Upgrade jezelf regio Zwolle’ biedt kansen. | Onze klanten hebben (vakgerichte) opleidingen en cursussen gevolgd, onder meer via het Werkgeversservicepunt regio Zwolle, onderwijspartners, werkgevers en Groei Vooruit. Dit laatste betekent gesubsidieerde scholing en loopbaanontwikkeling vanuit de Human Capital Agenda regio Zwolle. | |
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.750 | 6.516 | 6.537 | 5.790 | 746 | |
Arbeidsparticipatie | 6.750 | 6.516 | 6.537 | 5.790 | 746 | Arbeidsparticipatie BUIG middelen: Ten opzichte van de begroting is er minder beroep gedaan op de gebundelde uitkering (BUIG) dan begroot. Jaarlijks maken we een inschatting van de verwachte aantallen. Het aantal bijstandsuitkeringen (Pw) bedroeg aan het einde van het jaar: 202, een daling van 9% t.o.v. 2020. Er waren meer vacatures beschikbaar en de volume mutatie is beperkt gebleven. Loonkosten subsidie: In 2021 hebben we net als in voorgaande jaren stevig ingezet op re-integratie en bemiddeling van diverse groepen. Hierdoor is het aantal plaatsingen met loonkostensubsidie gestegen. Daarnaast zijn de uitgaven gestegen doordat de financieringssystematiek is gewijzigd. Het budget voor loonkostensubsidies wordt vanaf 2022 verdeeld op basis van realisatie (T-1). Dat betekent dat als er meer wordt uitgegeven aan loonkostensubsidie, het budget omhoog gaat. De verwachting is dus dat we hier in het volgende jaar meer voor ontvangen. IOAW/ IOAZ: De bijstand IOAW (Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers) wordt conform de landelijke regelgeving per 1 januari 2020 geleidelijk afgebouwd (alleen nog mensen die geboren zijn voor 1965 en na hun 55e jaar werkloos zijn geworden), hierdoor blijft de instroom beperkt en zal dit leiden tot een structurele daling van de uitkeringen. TOZO: In 2021 hebben we van het Rijk inzake de TOZO regeling 2021 totaal aan voorschotten € 1.185.000 ontvangen. Totale lasten 2021: € 321.000. Er resteert een terug te betalen post van € 863.000. Daarnaast heeft een afrekening TOZO voorschot 2020 plaats gevonden ad € 13.000. Het laatste voorschot van de rijksbijdrage is door miscommunicatie en overdracht van dit dossier niet opgenomen in de begroting. Ten opzichte van de begroting ontstaat hierdoor een klein verschil. Via de SiSa-bijlage wordt op forfaitaire basis afgerekend met het Rijk. Participatiebudget reïntegratie: Hogere lasten re-integratie budget. In de eerste lockdown heeft de TOZO regeling veel ambtelijke inzet gevraagd. In 2021 was de bezetting weer op volledige sterkte waardoor meer ingezet is gepleegd op re-integratie en participatie waarbij getracht wordt om de (nieuwe) instromers zo snel mogelijk te laten participeren. Bijstand aan zelfstandigen: Er zijn binnen de bijstand aan zelfstandigen mutaties gedaan inzake vorderingen, rentebaten en overige baten wat zorgt voor een eenmalig voordeel. |
Baten | -4.860 | -4.451 | -4.451 | -3.859 | -591 | |
Arbeidsparticipatie | -4.860 | -4.451 | -4.451 | -3.859 | -591 | Arbeidsparticipatie Sociale werkvoorziening: het betreft eenmalige baten met betrekking tot de betaalde subsidie WSW 2020. Volgens de overeengekomen uitvoeringsovereenkomst WSW en het financieringsmodel betalen we aan het begin van het jaar een voorschot en na afloop van het boekjaar vindt de afrekening plaats over de betaalde uitvoeringskosten WSW. Over 2020 hebben we een bedrag terug ontvangen. Jaarlijks kan dit verschillen. |
Resultaat voor bestemming | 1.891 | 2.065 | 2.086 | 1.931 | 155 | |
Onttrekkingen | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Arbeidsparticipatie | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo resultaatbestemming | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na bestemming | 1.766 | 2.065 | 2.086 | 1.931 | 155 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar | 2020 | 752,9 | 872,3 | Ja |
Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzicht van de beroepsbevolking | 2020 | 73,1 | 72,5 | Ja |
Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | 2020 | 2,00 | 1,00 | Ja |
Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 1e kw. 2021 | 166 | 180,2 | Ja |
Lopende reïntegratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 2020 | 134 | 225,8 | Ja |