Thema's (x € 1.000) | Rekening 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 19.838 | 22.631 | 22.631 | 21.474 | 1.157 | |
Ruimte | 12.698 | 13.506 | 13.506 | 13.376 | 130 | Ruimte Op het product begraafplaatsen is per saldo een overschrijding ontstaan ten opzichte van de begroting van € 12.000. Dit saldo is ontstaan door een voordeel van € 35.000 op de baten en een nadeel van € 47.000 op de lasten. Het afgelopen jaar lag het aantal begrafenissen 17% boven het aantal verwachte begrafenissen. Mogelijk dat hier Covid-19 een belangrijke rol heeft gespeeld. Uiteindelijk heeft dit financieel in 2021 geleid tot een stijging van zowel baten als lasten. Gladheidsbestrijding: De winter begin 2021 heeft geleid tot hogere kosten voor strooizout en meer inzet voor gladheidsbestrijding, waardoor een incidenteel nadeel van € 27.000 t.o.v. de begroting is ontstaan. Straatmeubilair: Het nadeel van € 27.000 op dit budget wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door incidenteel hogere kosten voor het aanbrengen van hondenuitlaatroutes. Deze kosten waren niet geraamd. Openbare verlichting: Ten opzichte van de begroting is in 2021 een voordeel ontstaan van € 27.000. Voor € 20.000 wordt dit verschil veroorzaakt doordat in 2021 minder schadeherstelkosten zijn gemaakt dan dat er schadevergoedingen van de verzekeraar zijn ontvangen. Er is sprake van een gewijzigde werkwijze. Voorheen werd de schade door de aannemer bij het waarborgfonds verhaald. Nu wordt dat rechtstreeks door de gemeente gedaan. Er is sprake van een incidenteel resultaat. De rest van het voordeel (€ 7.000) op dit budget wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door lagere energiekosten. De verduurzaming van de openbare verlichting lijkt zijn vruchten af te werpen. De prijzen lopen op in 2022 waardoor dit voordeel niet structureel is. Ruimtelijke ontwikkelprojecten: In 2021 is voor haalbaarheidsonderzoek naar de aankoop van grond in Zwartsluis voor de exploitatie van een zonnepark € 20.000 binnen de bestaande begroting beschikbaar gesteld. Het haalbaarheidsonderzoek naar deze locatie is per 31-12-2021 nog niet afgelopen en loopt door in 2022. Daarom is in deze jaarrekening een voorstel tot resultaatbestemming van € 10.000 opgenomen voor afronding van het haalbaarheidsonderzoek. Tag West: In 2021 zijn de kosten voor TAG West € 58.000 hoger geweest dan de inkomsten uit de exploitatievergoedingen. Dit verschil wordt direct ten laste van het resultaat gebracht. Per 31-12-2021 bedraagt de boekwaarde van de vordering van de exploitatievergoeding die nog openstaat € 533.000. Op basis van de verwachte kosten en opbrengsten in Tag West is de verwachting dat in 2023 de vordering afgeboekt is en dat er vanaf 2024 positieve resultaten aan de jaarrekening kunnen worden toegevoegd, omdat de inkomsten uit de exploitatievergoedingen dan hoger zullen zijn dan de kosten. BGT: Het opstellen van een businesscase voor GEO web heeft door de ICT transitie vertraging opgelopen. We stellen voor om het hiervoor beschikbaar gestelde budget van € 11.000 via resultaatbestemming mee te nemen naar 2022. Vitaal Platteland: Over een periode van 2020-2023 is jaarlijks een bedrag van € 40.000 per jaar begroot om in te zetten op de maatregelen in verband met het inter bestuurlijk programma Vitaal Platteland. Voor gemeente Zwartewaterland hebben wij hiervoor 3 sporen vastgesteld, namelijk Olde Maten/Zwartewaterklooster, de poort van de Wieden/Weerribben en Hooibergenterrein. Er is een 10 puntenplan opgemaakt en geaccordeerd, die in deze jaren uitgevoerd dienen te worden. Als gevolg van Corona konden veel punten in de afgelopen 2 jaar niet opgepakt worden en vindt in de komende 2 jaar uitvoering plaats. Daarom wordt voorgesteld het positieve saldo van € 40.000 mee te nemen naar 2022. |
Fietsers en voetgangers | 0 | 400 | 400 | 378 | 22 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | 262 | 349 | 349 | 310 | 39 | Duurzaamheid&Energietransitie Duurzaamheid en energietransitie: Dit thema laat een onderschrijding van de begroting zien van € 56.000. De uitvoering van dit programma verloopt over meerdere jaren en de financiële inzet sluit hierbij aan. Een belangrijke verklaring voor dit saldo is het gevolg van COVID-19. Door corona is het besluitvormingsproces vertraagd voor de zoekgebieden voor windmolens en zonneparken. De participatie van betrokkenen nam meer tijd in beslag dan vooraf ingeschat. De activiteiten zijn doorgeschoven naar het tweede of derde kwartaal van 2022. Met als doel besluitvorming voor de zomer. Het voordeel wordt als resultaatbestemming meegenomen naar 2022 om in te zetten op het vervolg van het programma duurzaamheid en energietransitie. Daarnaast blijkt uit landelijk onderzoek dat de hoogte van de lokale middelen voor klimaatadaptatie en duurzaamheid nog niet bekend zijn. Gemeenten zijn op dit moment nog zelf verantwoordelijk voor het zorgdragen van financiële middelen voor de inzet op de uitvoering van nieuwe taken Klimaatadaptatie. De hoop is dat in de loop van 2022 meer duidelijkheid komt over de definitieve structurele middelen die gemeenten gaan ontvangen van het Rijk. Klimaatadaptatie: Het budget klimaatadaptatie laat een onderschrijding van de begroting zien van € 97.000. Het programma klimaatadaptatie verloopt over meerdere jaren en de financiële inzet sluit hierbij aan. Er is een jaarlijks budget beschikbaar gesteld voor de jaren 2020-2023. Hiervoor is een uitvoeringsplan gemaakt. Het budget is nodig om het plan uit te voeren. We stellen voor om dit bedrag via resultaatbestemming mee te nemen naar 2022 voor het uitvoeringsplan Klimaatadaptatie. |
Verkeersveiligheid | 90 | 87 | 87 | 91 | -4 | |
Afval | 1.613 | 1.616 | 1.616 | 1.709 | -94 | Afval In de vergelijking tussen de begroting en de realisatie 2021 van het deelprogramma afval valt een positief saldo op te maken van ongeveer € 11.000. De belangrijkste verklaring voor dit verschil zijn de extra ontvangen inkomsten van Zwartewaterlandse burgers voor de lediging van containers met restafval in 2021. We voegen een bedrag van € 133.000 toe aan de voorziening afval ten behoeve van de egalisatie van mogelijke toekomstige negatieve financiële effecten op afval of verlaging van leges afval. Deze voorziening is een gevolg van de extra ontvangen bijdrage van Nedvang voor de vergoeding van gescheiden ingezamelde hoeveelheden verpakkingsafval en het feit dat de communicatieve inzet op de lokale verbetering van afvalscheiding is uitgesteld tot 2022 in verband met Corona. |
Ondernemen | 469 | 2.162 | 2.162 | 1.097 | 1.065 | |
Water en klimaatadaptatie | 3.555 | 3.462 | 3.462 | 3.424 | 39 | |
Duurzaam wonen | 1.054 | 953 | 953 | 993 | -40 | Duurzaam wonen Omgevingsdienst: Het project energie en duurzaamheid is geïnitieerd door de provincie en de Omgevingsdienst IJsselland omdat behoefte was aan extra energietoezicht bij bedrijven. Het project helpt bedrijven inzicht te krijgen in de uitstoot die zij veroorzaken en is gericht op besparing. Op deze manier draagt dit project bij aan de klimaatdoelstellingen. Daarnaast zijn er aanvullende kosten gemaakt om een duurzaam en gezonde begroting te maken. |
Werkgel. & samenw. met ondern. | 97 | 95 | 95 | 96 | 0 | |
Baten | -15.443 | -16.718 | -16.718 | -17.504 | 656 | |
Ruimte | -8.802 | -8.635 | -8.635 | -10.073 | 1.438 | Ruimte In 2021 is divers gemeentelijk vastgoed verkocht in het kader van de door de raad in 2017 vastgestelde nota maatschappelijk vastgoed. De inkomsten van deze verkopen worden toegevoegd aan de reserve afstoten gemeentelijke gebouwen om de bestaande maatschappelijke voorzieningen te verbeteren en verduurzamen. Het afgelopen jaar zijn de netto inkomsten van de verkoop van de Romneyloods en het schoolgebouw in Genne ter waarde van € 529.000 toegevoegd aan deze reserve. Omgevingsvergunning: In de laatste 2 maanden van 2021 zijn veel grote aanvragen voor een omgevingsvergunning binnengekomen. De legesinkomsten verantwoorden we in 2021 (het moment van aanvraag is hierin leidend). Hier was bij de oorspronkelijke en tussentijds bijgestelde begroting 2021 onvoldoende rekening mee gehouden. Dit heeft nu geleid tot een positief resultaat van € 326.000. Tegenover deze extra inkomsten staan de hogere kosten (€ 72.000 meer dan begroot) voor de extra capaciteitsbehoefte om de aanvragen omgevingsvergunningen uit 2020 en de meer aangevraagde omgevingsvergunningen in 2021 af te handelen. Per saldo leveren de baten en lasten voor de omgevingsvergunningen 2021 een resultaat op van € 254.000. In 2022 dient veel inzet plaats te vinden op het wegwerken van al deze grote en kleine aanvragen omgevingsvergunningen, waarvan momenteel eveneens onvoldoende capaciteit beschikbaar is. Hiervoor moet in ieder geval een uitbreiding van de formatie in 2022 plaatsvinden. Voorgesteld wordt om van dit positief saldo een bedrag van € 215.000 aan te vragen als resultaatbestemming voor 2022 om capaciteit in te huren en aan te nemen om zowel de oude als nieuwe aanvragen af te handelen. |
Verkeersveiligheid | -28 | -30 | -30 | -33 | 3 | |
Fietsers en voetgangers | 0 | 0 | 0 | -25 | 0 | |
Afval | -2.137 | -2.072 | -2.072 | -2.177 | 105 | |
Ondernemen | -468 | -2.174 | -2.174 | -1.310 | -864 | |
Water en klimaatadaptatie | -3.889 | -3.804 | -3.804 | -3.775 | -29 | |
Duurzaam wonen | -18 | -2 | -2 | -6 | 3 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | -101 | 0 | 0 | -105 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 4.394 | 5.913 | 5.913 | 3.969 | 1.813 | |
Toevoegingen aan reserve | 432 | 482 | 482 | 1.823 | -1.206 | |
Ruimte | 378 | 482 | 482 | 1.688 | -1.206 | |
Ondernemen | 42 | 0 | 0 | 135 | 0 | |
Water en klimaatadaptatie | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen reserve | -214 | -1.291 | -1.291 | -1.270 | -21 | |
Ruimte | -198 | -751 | -751 | -783 | 32 | |
Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Fietsers en voetgangers | 0 | -250 | -250 | -194 | -56 | |
Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ondernemen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | -16 | -290 | -290 | -293 | 3 | |
Werkgel. & samenw. met ondern. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat na bestemming | 4.612 | 5.103 | 5.103 | 4.522 | 585 |
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 19.838 | 22.631 | 22.631 | 21.474 | 1.157 | |
Ruimte | 12.698 | 13.506 | 13.506 | 13.376 | 130 | |
Fietsers en voetgangers | 0 | 400 | 400 | 378 | 22 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | 262 | 349 | 349 | 310 | 39 | |
Verkeersveiligheid | 90 | 87 | 87 | 91 | -4 | |
Afval | 1.613 | 1.616 | 1.616 | 1.709 | -94 | |
Ondernemen | 469 | 2.162 | 2.162 | 1.097 | 1.065 | |
Water en klimaatadaptatie | 3.555 | 3.462 | 3.462 | 3.424 | 39 | |
Duurzaam wonen | 1.054 | 953 | 953 | 993 | -40 | |
Werkgel. & samenw. met ondern. | 97 | 95 | 95 | 96 | 0 | |
Baten | -15.443 | -16.718 | -16.718 | -17.504 | 656 | |
Ruimte | -8.802 | -8.635 | -8.635 | -10.073 | 1.438 | |
Verkeersveiligheid | -28 | -30 | -30 | -33 | 3 | |
Fietsers en voetgangers | 0 | 0 | 0 | -25 | 0 | |
Afval | -2.137 | -2.072 | -2.072 | -2.177 | 105 | |
Ondernemen | -468 | -2.174 | -2.174 | -1.310 | -864 | |
Water en klimaatadaptatie | -3.889 | -3.804 | -3.804 | -3.775 | -29 | |
Duurzaam wonen | -18 | -2 | -2 | -6 | 3 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | -101 | 0 | 0 | -105 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 4.394 | 5.913 | 5.913 | 3.969 | 1.813 | |
Toevoegingen aan reserve | 432 | 482 | 482 | 1.823 | -1.206 | |
Ruimte | 378 | 482 | 482 | 1.688 | -1.206 | |
Ondernemen | 42 | 0 | 0 | 135 | 0 | |
Water en klimaatadaptatie | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen reserve | -214 | -1.291 | -1.291 | -1.270 | -21 | |
Ruimte | -198 | -751 | -751 | -783 | 32 | |
Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Fietsers en voetgangers | 0 | -250 | -250 | -194 | -56 | |
Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ondernemen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | -16 | -290 | -290 | -293 | 3 | |
Werkgel. & samenw. met ondern. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat na bestemming | 4.612 | 5.103 | 5.103 | 4.522 | 585 |