Verkeersveiligheid
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | |
In 2022 zijn alle schoolomgevingen verkeersveilig. | ||
Ook in 2021 gaan we verder met het verkeersveiliger maken van de schoolomgevingen in samenspraak met de school en de omgeving. | De geplande acties voor 2021 zijn uitgevoerd (De Vogelaar, Kindcentrum Johannes Bogerman, Kindcentrum Ichtus Genemuiden) en uit alle gesprekken met de schooldirecteuren en de verkeersouders blijkt dat we op de goede weg zijn. Maar blijkbaar ligt hier nog wel een uitdaging voor dit jaar gelet op de reactie uit de onlangs gehouden enquête voor het GVVP. Daar kwam uit dat schoolomgevingen nog wel veiliger kunnen worden gemaakt. De nog openstaande acties worden in 2022 uitgevoerd (Driemaster Hasselt, Johannes Calvijnschool, Eben Haezer en Rehobothschool Genemuiden). | |
We stellen ook in 2021 een activiteitenplan Verkeersveiligheid op, gericht op verkeersgedrag en educatie. | Het opgestelde activiteitenplan is gedurende het jaar 2021 als leidraad ingezet voor de verschillende onderwerpen. | |
In 2022 is het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties met 10% afgenomen. | Een aantal als onveilig ervaren wegen is in 2021 aangepakt (o.a. Stuivenbergstraat en Malcorpslaan). | |
In 2021 neemt het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties af met 3% ten opzichte van 2020. | Een aantal als onveilig ervaren wegen is in 2021 aangepakt (o.a. Stuivenbergstraat en Malcorpslaan). | |
Het terug dringen van het aantal klachten richt zich op twee pijlers: 1) Strategisch plan Verkeersveiligheid. 2) In 2021 passen we een aantal verkeersknelpunten aan. In 2021 actualiseren wij het GVVP en het verkeer beleidplan. | Er is in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid een uitvoeringsprogramma opgesteld.Een aantal verkeersknelpunten is in 2021 aangepakt zoals de Stuivenbergstraat en de Malcorpsweg.Het actualiseren van het GVVP wordt in 2022 afgerond. | |
In 2025 zijn er tenminste 50% minder verkeersslachtoffers dan in 2018. Hierbij sluiten wij aan bij de landelijke doelstelling uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030). | Wij zijn actief betrokken bij het Strategisch Plan Verkeersveiligheid door uitvoering van veiligheidsprojecten en door formulering van nieuwe veiligheidsprojecten met ondersteuning van rijk en provincie. | |
We stellen een risico gestuurde aanpak op met een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen. | Dit Uitvoeringsprogramma is ism de provincie en een extern adviseur opgesteld. | |
Wij richten ons vooral op de onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers. Gedacht wordt onder meer aan fietsvoorzieningen aan de Zwolsesteeg. | Inderdaad ligt het accent van de verkeersprojecten op veiligheid voor onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bijvoorbeeld scholieren. | |
We rapporteren jaarlijks de ontwikkeling omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een werkende set SPI's (Safety Performance Index). Deze SPI's zijn gebaseerd op de resultaten van de risico-inventarisatie. | Op basis van de laatst gepubliceerde landelijke cijfers (juli 2021) rondom verkeersveiligheid (www.SWOV.nl) blijkt dat het aantal verkeersongevallen een dalende trend laat zien. In 2020 lag het aantal verkeersongevallen op 76 ten opzichte van de 95 ongevallen in 2019. In 2020 vond 51% van de ongevallen plaats op een gemeentelijke weg. Bij 9% van de ongevallen in 2020 was sprake van lichamelijk letsel. | |
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 90 | 87 | 87 | 91 | -4 | |
Verkeersveiligheid | 90 | 87 | 87 | 91 | -4 | |
Baten | -28 | -30 | -30 | -33 | 3 | |
Verkeersveiligheid | -28 | -30 | -30 | -33 | 3 | |
Resultaat voor bestemming | 63 | 57 | 57 | 58 | -1 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo resultaatbestemming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na bestemming | 63 | 57 | 57 | 58 | -1 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|