Paragrafen

Paragraaf verbonden partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland

2. GGD IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

5. Servicecentrum Ons

1. Veiligheidsregio IJsselland, Zwolle

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2021

Rekening 2021

Rekening 2020

Resultaat

0

3.071

1.864

Eigen Vermogen

5.217

5.887

7.324

Vreemd Vermogen

36.138

34.692

32.545

Jaarlijkse bijdrage

1.704

1.587

1.606

Risico’s

Naast de meer reguliere risico’s op het vlak van bedrijfsvoering en prijsontwikkeling is in 2021 de aandacht volledig uitgegaan naar Corona gerelateerde onderwerpen. Voor de financiële risico's op dit vlak heeft de rijksoverheid alle risico's op zich genomen. De financiering van de meerkosten voor de crisisbeheersing worden afgewikkeld buiten de reguliere Planning en Control cyclus om.

Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2021 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.

Ontwikkelingen

Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. Een aantal ontwikkelingen leidt echter mogelijk tot kosten die niet uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Mocht dit het geval zijn, dan zullen keuzes hierover aan het bestuur worden voorgelegd.

Taakstellingen
Veiligheidsregio IJsselland heeft nog een resterend bedrag van € 65.000 (van in totaal
€ 1.100.000) aan structurele taakstellingen (bestuurlijke afspraak 2014) te verwerken in de begroting. Dit vanwege een nog oplopend btw-nadeel op de vervangingsinvesteringen. Dit restant is in 2024 structureel verwerkt in de begroting.

Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland
De vorming staat gepland in het eerste kwartaal van 2023. De definitieve personeels- en bedrijfsvoeringsbegroting wordt in de loop van 2022 vastgesteld. In het AB van 8 december 2021 is besloten de verwachte meerkosten van € 150.000 structureel te verwerken in de begroting 2023 en deze te verrekenen met de structureel in de begroting te verwerken bijdrage aan het financieel perspectief gemeenten van € 516.000.

Bijdrage financieel perspectief gemeenten
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de € 516.000 incidentele bijdrage financieel perspectief gemeenten van 2021 en 2022 structureel verwerkt in de begroting 2023. Onder de verrekening van de verwachte € 150.000 meerkosten vorming meldkamer Oost Nederland komt de structurele korting uit op € 366.000.
Het structureel maken van deze bijdrage is gebaseerd op het uitgangspunt dat het rijk de meerkosten financiert van de taakdifferentiatie bouwsteen 1 bij de brandweer.

Herijking gemeentelijke bijdragen
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage

2. GGD IJsselland, Zwolle

GGD regio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1
stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020).
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een
vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.
We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen.
We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 530 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2021

Rekening 2021

Rekening 2020

Resultaat

 0

-368

293

Eigen Vermogen

1.418

2.546

2.916

Vreemd Vermogen

8.038

11.362

5.047

Jaarlijkse bijdrage

994

969

988

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein .

Ontwikkelingen

2022 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en de start van een nieuwe bestuursperiode voor GGD IJsselland. In 2022 worden de opbrengsten van de agenda publieke gezondheid ‘Beweging vanuit eigen regie’ geborgd en zal de GGD samen met het nieuwe bestuur bouwen aan een bestuursagenda, die de beweging voortzet.

3. RSJ IJsselland

RSJ IJsselland Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen,
Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle (regio
IJsselland) hebben besloten samen te gaan werken in het kader van de
decentralisatie van de jeugdzorg.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende
gemeente één lid.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De RSJ heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en
efficiënte organisatie die in opdracht van de 11 samenwerkende gemeenten
verantwoordelijk is voor de inkoop, contractbeheer, facturatie en financiële
monitoring van de jeugdhulp.

Resultaten

Bedragen x € 1

Begroting 2021

Rekening 2021

Rekening 2020

Resultaat

0

0

70.933

Eigen Vermogen

0

0

0

Vreemd Vermogen

0

880.200

362.358

Jaarlijkse bijdrage

70.589

75.361

72.647

Risico’s

In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's.

Ontwikkelingen

2022 is het eerste volledige jaar waar gewerkt wordt in lijn met de nieuwe regionale visie. Belangrijke thema’s daarin zijn: het versterken van de positie van de ouders en jeugdige, het analyseren, leren en ontwikkelen en de bovenregionale samenwerking. Dit laatste zal onder meer invloed hebben op de invulling van inkoop, contractmanagement en sommige transformatiethema’s.
In juni 2021 is besloten de inkoop van specialistische jeugdhulp in regio IJsselland op pauze te zetten vanwege een aantal zwaarwegende bezwaren van aanbieders en landelijke ontwikkelingen m.b.t. inkoop van specialistische jeugdhulp. Er wordt nu toegewerkt naar 1 januari 2023, vanaf die datum gaat de regio werken met het nieuwe inkoopmodel. Dit wordt mede gemonitord door het ontwikkelde ‘beheersingsplan inkoopmodel 2022-2025’. Het doel hiervan is het creëren van inzicht in de uitvoering van jeugdhulpverlening en de daaruit volgende trends en ontwikkelingen om hiermee effectiever en efficiënter gebruik te maken van de jeugdhulpverlening.

4. Omgevingsdienst IJsselland, Zwolle

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe,  Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak
van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts
wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een
verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te
brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het
gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt
bedrijven.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2021

Rekening 2021

Rekening 2020

Resultaat

0

108

313

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

316

316

327

Vreemd Vermogen

1.860

3.076

1.409

Gemeentelijke bijdrage

610

664

605

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

Er zijn in 2021 een aantal belangrijke stappen gezet:

  • De vastlegging van de processen voor VTH en advies is in 2021 afgerond, we zijn begonnen met optimalisatie en harmonisatie die tot efficiënter werken en een betere beheersbaarheid en proceskwaliteit zal leiden.

Ontwikkelingen

In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Ook de sanering van asbestdaken < 2028 in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt. In 2022 en verder wordt de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD door de omgevingsdienst verder geïntensiveerd.

5. Shared Servicecentrum Ons, Zwolle

Servicecentrum Ons te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel.

Openbaar Belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2021

Rekening 2021

Rekening 2020

Resultaat

257

n.b.

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

495

-37

Vreemd Vermogen

13.023

17.795

Gemeentelijke bijdrage

645

739

n.b.

Risico’s

Het Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of in 2022 nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2022 13:38:00 met de export van 06/01/2022 16:02:21