Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Gemeenschappelijke regelingen | |
1. Veiligheidsregio IJsselland | 3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland |
---|---|
2. GGD IJsselland | 4. Omgevingsdienst IJsselland |
5. Servicecentrum Ons |
1. Veiligheidsregio IJsselland, Zwolle
Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Rekening 2020 |
Resultaat | 0 | 3.071 | 1.864 | |
Eigen Vermogen | 5.217 | 5.887 | 7.324 | |
Vreemd Vermogen | 36.138 | 34.692 | 32.545 | |
Jaarlijkse bijdrage | 1.704 | 1.587 | 1.606 | |
Risico’s | Naast de meer reguliere risico’s op het vlak van bedrijfsvoering en prijsontwikkeling is in 2021 de aandacht volledig uitgegaan naar Corona gerelateerde onderwerpen. Voor de financiële risico's op dit vlak heeft de rijksoverheid alle risico's op zich genomen. De financiering van de meerkosten voor de crisisbeheersing worden afgewikkeld buiten de reguliere Planning en Control cyclus om. Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2021 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. | |||
Ontwikkelingen | Nieuw voor oud Taakstellingen Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland Bijdrage financieel perspectief gemeenten Herijking gemeentelijke bijdragen |
2. GGD IJsselland, Zwolle
GGD regio IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020). | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Rekening 2020 |
Resultaat | 0 | -368 | 293 | |
Eigen Vermogen | 1.418 | 2.546 | 2.916 | |
Vreemd Vermogen | 8.038 | 11.362 | 5.047 | |
Jaarlijkse bijdrage | 994 | 969 | 988 | |
Risico’s | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein . | |||
Ontwikkelingen | 2022 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en de start van een nieuwe bestuursperiode voor GGD IJsselland. In 2022 worden de opbrengsten van de agenda publieke gezondheid ‘Beweging vanuit eigen regie’ geborgd en zal de GGD samen met het nieuwe bestuur bouwen aan een bestuursagenda, die de beweging voortzet. |
3. RSJ IJsselland
RSJ IJsselland Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | De RSJ heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en | |||
Resultaten | Bedragen x € 1 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Rekening 2020 |
Resultaat | 0 | 0 | 70.933 | |
Eigen Vermogen | 0 | 0 | 0 | |
Vreemd Vermogen | 0 | 880.200 | 362.358 | |
Jaarlijkse bijdrage | 70.589 | 75.361 | 72.647 | |
Risico’s | In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's. | |||
Ontwikkelingen | 2022 is het eerste volledige jaar waar gewerkt wordt in lijn met de nieuwe regionale visie. Belangrijke thema’s daarin zijn: het versterken van de positie van de ouders en jeugdige, het analyseren, leren en ontwikkelen en de bovenregionale samenwerking. Dit laatste zal onder meer invloed hebben op de invulling van inkoop, contractmanagement en sommige transformatiethema’s. |
4. Omgevingsdienst IJsselland, Zwolle
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Rekening 2020 |
Resultaat | 0 | 108 | 313 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 316 | 316 | 327 | |
Vreemd Vermogen | 1.860 | 3.076 | 1.409 | |
Gemeentelijke bijdrage | 610 | 664 | 605 | |
Percentage v/h totaal | 6% | 6% | 6% | |
Risico’s | Er zijn in 2021 een aantal belangrijke stappen gezet:
| |||
Ontwikkelingen | In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. |
5. Shared Servicecentrum Ons, Zwolle
Servicecentrum Ons te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel. | |||
Openbaar Belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Rekening 2020 |
Resultaat | 257 | n.b. | ||
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 495 | -37 | ||
Vreemd Vermogen | 13.023 | 17.795 | ||
Gemeentelijke bijdrage | 645 | 739 | n.b. | |
Risico’s | Het Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast. | |||
Ontwikkelingen | Onderzocht wordt of in 2022 nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. |