Energietransitie
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | |
We werken aan de energietransitie door het programma uit te voeren. | De afgesproken actiepunten van het programma energietransitie zijn, met aangepaste planning, uitgevoerd. | |
We stellen de transitievisie warmte en de eerste wijk uitvoeringsplannen vast. | De transitievisie warmte is vastgesteld. De Barsbeek heeft een wijkuitvoeringsplan en we starten in 2022 met het maken van wijkuitvoeringsplannen voor de wijken Dedemsvaart Zuid, de Greente, Hasselt Om de Weede en het Tag. | |
We bepalen de locaties voor het opwekken van duurzame energie en leggen dit vast in de RES West Overijssel 1.0 en de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. | In 2021 hebben we inwoners, bedrijven en instellingen geraadpleegd over de locaties voor windmolens en zonneparken. Daaruit is een beeld ontstaan over de zes besproken locaties en extra wensen. Beleidsnotities over lokaal eigendom (Lasten lokaal? Dan ook de lusten!) en ruimtelijke randvoorwaarden willen we eerst vastleggen. Voordat we de gebieden vastleggen waar de windmolens en zonneparken mogen komen. | |
We stellen de RES West Overijssel 1.0 vast. | De RES 1.0 West-Overijssel is vastgesteld en begin jullie landelijk ingeleverd. Hiermee is ons aandeel in het regionale bod vastgelegd. Het gaat om de opwek van 0,105 TWh aan duurzame energie in 2030. En dat doen we met zon op dak (grotere projecten tellen mee), windmolens en zonneparken op land/water. | |
Met Wetland Wonen komen we de prestatieafspraak na dat een energie-neutrale sociale woningvoorraad eerder bereikt wordt dan 2050. | Er zijn prestatie afspraken met Wetland Wonen gemaakt. | |
We maken prestatieafspraken met Wetland Wonen, zie ook het onderdeel duurzaam wonen. | Er zijn prestatie afspraken gemaakt met Wetland Wonen. | |
Het bedrijfsleven stimuleren we om duurzamer te worden. Dit aspect betrekken we bij vergunningverlening, toezicht en handhaving. We stellen extra eisen ten aanzien van duurzaamheid. | Via de Top Werklocatie Tapijt is onderzoek gedaan naar de energievraag en hoe daarin in de toekomst duurzaam in kan worden voorzien. Daarnaast is er naast de Regionale Energie Strategie een proces gestart om een soortgelijke strategie te maken voor de industrie in Nederland. De ondernemers in Zwartewaterland vallen onder het 6e cluster. Verwachting is dat deze strategie in het eerste kwartaal van 2022 gereed is. | |
We zijn met het bedrijfsleven in gesprek en draaien mee in gezamenlijke projecten. Onder andere in projecten die vanuit de Topwerklocatie zijn geformuleerd in 2019. Vergunningverlening/handhaving zet hierop in. | Samen met ondernemers werken we aan de thema's energietransitie, circulaire productieprocessen en profilering. | |
Samen met het bedrijfsleven zetten we ons in voor de verduurzaming van bestaande bedrijventerreinen. | In 2021 is het onderzoek naar het energieprofiel en de mogelijkheden naar duurzame opwek afgerond. Aan de hand van globale businesscases is doorgerekend welke maatregelen (financieel) haalbaar zijn en goed aansluiten bij het energieprofiel van het bedrijventerrein. Gezien de omvangrijke opgave is een combinatie van maatregelen benodigd, waar windenergie in alle gevallen onderdeel vanuit maakt. | |
We stimuleren particuliere initiatieven (zoals energiecoöperaties) op het gebied van de opgave voor de energietransitie. Participatie voor een breed publiek wordt zo mogelijk. | We zijn in contact met de particuliere initiatieven, zoals de energiecoöperaties. Daarnaast zijn er in het participatietraject voor de zoekgebieden voor windmolens en zonneparken nieuwe contacten ontstaan. Hieruit ontstaan mogelijk nieuwe duurzame initiatieven. | |
We ondersteunen de Coöperatie Energiek Zwartewaterland bij de voorbereiding van projecten waarbij de omgeving kan participeren. Bij nieuwe initiatieven spreken af op welke manier we kunnen ondersteunen. | Samen met de Coöperatie Energiek Zwartewaterland hebben we gewerkt aan projecten voor het verduurzamen van bestaande woningen. De coöperatie zet zich daarnaast in voor projecten om gezamenlijk duurzame energie op te wekken. Er zijn in totaal 2 zon op dak projecten gerealiseerd. | |
We faciliteren scholen, BSO’s en andere doelgroepen structureel bij lesmaterialen en excursies via het natuur- en milieueducatie aanbod van Natuur en Milieu Overijssel. | We stellen structureel natuur en milieu educatiematerialen beschikbaar aan scholen, BSO's en andere doelgroepen. Natuur en Milieu Overijssel voert dit voor ons uit. | |
Een inwoner of groep inwoners kan op één plek terecht voor zowel technische als financiële arrangementen om de eigen woning aan te passen aan de toekomst. | Structureel bieden we hulp bij het verduurzamen van de woning. Dat doen we via het energieloket en klantcontactcentrum. Maar ook door bijeenkomsten te organiseren en energie adviesgesprekken aan te bieden. | |
We hebben in Overijssel een gezamenlijke basis voor de eigen website en klantcontactcentrum van het energieloket. | Op 1 januari 2021 startte de gezamenlijke website en het klantcontactcentrum van het energieloket van de gemeenten in Overijssel genaamd: "Duurzaam Bouwloket". Diverse keren communiceerden we over het verduurzamen van de eigen woning. Daarmee gaven we tegelijkertijd meer bekendheid aan het energieloket. Hier gaan we in de komende jaren mee verder. | |
Met het energieloket helpen we gebouweigenaren die willen verduurzamen. | We helpen gebouweigenaren met het verduurzamen. Daarom hebben we afgelopen jaar online webinars georganiseerd. Als opvolging op een webinar konden deelnemers een afspraak voor een gratis energieadviesgesprek maken. Na het gesprek is het mogelijk offertes op te vragen en werkzaamheden uit te laten voeren. We doen dit in samenwerking met het bedrijfsleven. Subsidies en de energie bespaarlening helpen de eigenaren om de maatregelen betaalbaar uit te voeren. En vervolgens profiteren ze van een lagere energierekening.Er waren twee extra subsidie regelingen beschikbaar. Hiermee helpen we twee keer 1.000 huishoudens met kleine maatregelen om energie te besparen. Dat doen we door energie bespaartassen beschikbaar te stellen. | |
Met een verduurzamingsplan voor schoolgebouwen en gemeentelijke gebouwen zorgen we ervoor dat we de eigen behoefte aan energie duurzaam en liefst binnen de gemeentegrenzen opwekken. | We werken hier met een aangepaste planning.In de meerjarenonderhoudsplannen nemen we mogelijke duurzaamheidsmaatregelen op. Met subsidie van Het Rijk worden we hierbij ondersteund door de Provincie Overijssel. Voor onze gemeentelijke gebouwen worden deze plannen in 2022 afgerond. Met de inkomsten vanuit verkopen van maatschappelijk vastgoed verduurzamen we de krachtpanden. De planning is om de krachtpanden in 2030 op orde te hebben. | |
In de meerjarenonderhoudsplannen nemen we mogelijke duurzaamheidsmaatregelen op. Een deel van deze plannen ronden we in 2020 af. | We werken hier met een aangepaste planning.In de meerjarenonderhoudsplannen nemen we mogelijke duurzaamheidsmaatregelen op. Met subsidie van Het Rijk worden we hierbij ondersteund door de Provincie Overijssel. Voor onze gemeentelijke gebouwen worden deze plannen in 2022 afgerond. Met de inkomsten vanuit verkopen van maatschappelijk vastgoed verduurzamen we de krachtpanden. De planning is om de krachtpanden in 2030 op orde te hebben. | |
Met de inkomsten vanuit verkopen van maatschappelijk vastgoed verduurzamen we de krachtpanden. De planning is om de krachtpanden in 2030 op orde te hebben. | We werken hier met een aangepaste planning.In de meerjarenonderhoudsplannen nemen we mogelijke duurzaamheidsmaatregelen op. Met subsidie van Het Rijk worden we hierbij ondersteund door de Provincie Overijssel. Voor onze gemeentelijke gebouwen worden deze plannen in 2022 afgerond. Met de inkomsten vanuit verkopen van maatschappelijk vastgoed verduurzamen we de krachtpanden. De planning is om de krachtpanden in 2030 op orde te hebben. | |
Er zijn voldoende (in totaal 15 in 2020 en 56 in 2025) laadpalen voor elektrisch rijden. Er is een plankaart met potentieel geschikte locaties. | We doen mee aan de concessie Overijssel/Gelderland voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte voor inwoners, die zelf geen parkeervoorziening bezitten of kunnen regelen. Hiermee verwachten we in de komende jaren te kunnen voldoen aan de behoefte aan laadpalen in de openbare ruimte voor elektrisch rijden. De plankaart is de basis voor het beoordelen van aanvragen. Deze kaart wordt in de eerste helft van 2022 opgesteld. | |
We doen mee aan de concessie Overijssel/Gelderland voor laadpalen. Hiermee verwachten we in de komende jaren te kunnen voldoen aan de behoefte aan laadpalen voor elektrisch rijden. Op basis van de plankaart beoordelen we aanvragen. | We doen mee aan de concessie Overijssel/Gelderland voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte voor inwoners, die zelf geen parkeervoorziening bezitten of kunnen regelen. Hiermee verwachten we in de komende jaren te kunnen voldoen aan de behoefte aan laadpalen in de openbare ruimte voor elektrisch rijden. De plankaart is de basis voor het beoordelen van aanvragen. Deze kaart wordt in de eerste helft van 2022 opgesteld. | |
We stellen geen uitvoeringsplan duurzame mobiliteit op met gemeentelijke partners, maar we zijn volgend in de concessie voor OV, investeren de komende jaren in de fietsinfrastructuur en gaan in gesprek over het verduurzamen van leerlingenvervoer. | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 262 | 557 | 557 | 310 | 247 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | 262 | 557 | 557 | 310 | 247 | Duurzaamheid&Energietransitie Duurzaamheid en energietransitie: Dit thema laat een onderschrijding van de begroting zien van € 56.000. De uitvoering van dit programma verloopt over meerdere jaren en de financiële inzet sluit hierbij aan. Een belangrijke verklaring voor dit saldo is het gevolg van COVID-19. Door corona is het besluitvormingsproces vertraagd voor de zoekgebieden voor windmolens en zonneparken. De participatie van betrokkenen nam meer tijd in beslag dan vooraf ingeschat. De activiteiten zijn doorgeschoven naar het tweede of derde kwartaal van 2022. Met als doel besluitvorming voor de zomer. Het voordeel wordt als resultaatbestemming meegenomen naar 2022 om in te zetten op het vervolg van het programma duurzaamheid en energietransitie. Daarnaast blijkt uit landelijk onderzoek dat de hoogte van de lokale middelen voor klimaatadaptatie en duurzaamheid nog niet bekend zijn. Gemeenten zijn op dit moment nog zelf verantwoordelijk voor het zorgdragen van financiële middelen voor de inzet op de uitvoering van nieuwe taken Klimaatadaptatie. De hoop is dat in de loop van 2022 meer duidelijkheid komt over de definitieve structurele middelen die gemeenten gaan ontvangen van het Rijk. Klimaatadaptatie: Het budget klimaatadaptatie laat een onderschrijding van de begroting zien van € 97.000. Het programma klimaatadaptatie verloopt over meerdere jaren en de financiële inzet sluit hierbij aan. Er is een jaarlijks budget beschikbaar gesteld voor de jaren 2020-2023. Hiervoor is een uitvoeringsplan gemaakt. Het budget is nodig om het plan uit te voeren. We stellen voor om dit bedrag via resultaatbestemming mee te nemen naar 2022 voor het uitvoeringsplan Klimaatadaptatie. |
Baten | -101 | 0 | 0 | -105 | 0 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | -101 | 0 | 0 | -105 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 161 | 557 | 557 | 204 | 247 | |
Onttrekkingen | -16 | -290 | -290 | -293 | 3 | |
Duurzaamheid&Energietransitie | -16 | -290 | -290 | -293 | 3 | |
Saldo resultaatbestemming | -16 | -290 | -290 | -293 | 3 | |
Saldo na bestemming | 145 | 267 | 267 | -88 | 249 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Hernieuwbare elektriciteit | % | 2019 | 5,3% | 6,8% | Ja |