Onderwijs
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | |
70% van de jongeren uit praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs heeft na uitstroom een arbeidsmatige plek in de samenleving. Dit kan arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met eventuele ondersteuning (loonkostensubsidie) zijn. | In samenwerking met het speciaal en praktijk onderwijs zetten we zoveel mogelijk in op uitstroom naar werk. Samen met het onderwijs en de leerling kijken we op welke (werk)plek de jongere het beste tot z’n recht komt. We werken hierin ook veel samen met werkgevers en laten de jongeren niet ‘los’ voordat hij/zij op de juiste plek zit. Met deze inzet hebben we de doelstelling kunnen realiseren. | |
We nemen deel aan de Human Capital Agenda om aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. Hierbij is er aandacht voor arbeidsmarktrelevante opleidingen voor deze jongeren. | Samen met de partners in regio Zwolle is verder geïnvesteerd in de publiek-private samenwerking met onderwijspartners. Gericht op investeren in mensen (waaronder kwetsbare jongeren) leren en werken en nieuwe projecten en methodes. Vanwege de Coronacrisis zijn extra middelen ontvangen voor jeugdwerkloosheid. Er is een actieplan Jeugd en Werk opgesteld, waarin arbeidsmarktregio Zwolle samenwerkt met onderwijspartners. Extra aandacht is er voor de doelgroep Pro-vso. Ook in Zwartewaterland is dat het geval. Er zijn korte lijnen tussen onze jobcoaches en Pro-Vso scholen. | |
Om kwetsbare jongeren naar een goede (werk)plek te leiden wordt actief deelgenomen aan de uitstroom-overleggen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. | In samenwerking met het speciaal en praktijk onderwijs zetten we zoveel mogelijk in op uitstroom naar werk. Samen met het onderwijs en de leerling kijken we op welke (werk)plek de jongere het beste tot z’n recht komt. We werken hierin ook veel samen met werkgevers en laten de jongeren niet ‘los’ voordat hij/zij op de juiste plek zit. | |
Het aantal voortijdig schoolverlaters blijft onder de 1,5%. | In het schooljaar 2019/2020 was het percentage voortijdig schoolverlaters 1,06%. De verwachting is dat deze ook in het schooljaar 2020/2021 onder de 1,5% is gebleven. Deze cijfers zijn echter nog niet definitief. In samenwerking met RMC stimuleren we jongeren hun diploma te behalen, om zo met meer kansen richting de arbeidsmarkt te gaan. | |
We zetten een integrale aanpak in voor jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar met als doel een passende (duurzame) oplossing voor de jongeren die uitvallen op school. | In het afgelopen jaar hebben we gewerkt met een perspectiefplan voor alle jongeren tussen de 16 en 27 jaar, ongeacht bij welk ‘loket’ ze binnenkwamen. Hierdoor kijken we samen met de jongere waar hij op dat moment hulp of ondersteuning bij nodig heeft en wat het perspectief is (van de inzet). We merken dat jongeren hiermee goed geholpen zijn. We streven ernaar om jongeren zo te begeleiden, zodat ze zo spoedig mogelijk weer op eigen benen kunnen staan. | |
Het aantal wettelijke meldingen signaal verzuim blijft onder de vijftig meldingen per schooljaar. | Het aantal meldingen signaal verzuim ligt in het schooljaar 2020/2021 onder de 50. Deels komt dit ook door corona. Jongeren hebben een periode thuis les gekregen, waardoor de meldingsbereidheid bij scholen niet groot was. Het contact met scholen is goed, de samenwerking is er en ook bij het niet deelnemen aan afstandsonderwijs wordt de leerplichtambtenaar ingeschakeld. | |
Op alle VO/MBO scholen zijn preventieve spreekuren waarbij de leerplichtambtenaar bij beginnend verzuim of andere signalen van problemen in gesprek gaat om te achterhalen wat de achterliggende oorzaak is, zodat een oplossing kan worden gevonden. | Er zijn op alle VO/MBO scholen spreekuren waardoor we eerder met leerlingen het gesprek kunnen voeren over hun verzuim. Dit werpt z’n vruchten af, we zien dat jongeren na zo’n gesprek minder verzuimen. | |
Er zijn geen thuiszitters. | Helaas is deze doelstelling niet gerealiseerd. We hebben in het schooljaar 2020/2021 2 thuiszitters gehad die een gedeelte van het schooljaar vanwege psychische problemen niet naar school zijn geweest. In deze casussen wordt samengewerkt met het onderwijs en de hulp die in het gezin, of aan de jongere geboden wordt. | |
Vanuit het onderwijskansenbeleid wordt de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs versterkt. Er wordt een pilot 'verbreding zorgteams' ingezet, om problematiek zo snel mogelijk in beeld te hebben en integraal aan te kunnen pakken. | In 2021 zijn we enthousiast verder gegaan met project Verbinding onderwijs en jeugdhulp. Dit heeft concrete producten opgeleverd. De pilot met verbreding van het zorgteam is succesvol afgerond. We zijn bezig met het implementeren van de aanbevelingen. In 2022 zal er een schoolmaatschappelijk werker aan de zorgteams van de scholen zijn gekoppeld. | |
We ondersteunen initiatieven van jongeren en jeugd. | De toenmalige groep 8 van basisschool Het Anker uit Hasselt heeft het idee ingebracht om een jongerenraad op te richten voor Zwartewaterland. Wij hebben dit leuke initiatief van harte ondersteund. De jongerenraad gaat in het voorjaar van 2022 van start. | |
De bestuurders leveren op verzoek een bijdrage op de scholen. We sluiten hierbij aan bij de Landelijke themaweken, denk bijvoorbeeld aan de 'week van het geld', duurzaamheid, verkeersveiligheid e.d. | Onze bestuurders leveren als het mogelijk is een bijdrage aan dit soort activiteiten. In 2021 waren er minder mogelijkheden vanwege de coronabeperkingen. | |
Voor goede, gezonde en duurzame onderwijshuisvesting nemen wij onze verantwoordelijkheid. | De schoolbesturen van de basisscholen Aremberg en Prins willem Alexander zijn bezig met de voorbereiding van de renovatie/upgrade die is voorzien in het IHP. de verwachting is dat hun plannen in 2022 aan de raad worden voorgelegd. | |
De doelstellingen op het gebied van onderwijshuisvesting basisonderwijs wordt in het nieuwe Integraal Huisvestingsplan 2020-2040 vastgesteld. In 2021 start de renovatie van de Aremberg en de upgrade van de Prins Willem Alexanderschool. | Het Integraal Huisvestingsplan voor de periode tot 2040 is in 2020 vastgesteld | |
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.002 | 3.197 | 3.197 | 3.000 | 198 | |
Onderwijs | 3.002 | 3.197 | 3.197 | 3.000 | 198 | Onderwijs Leerlingenvervoer: Er is op het leerlingenvervoer in 2021 uiteindelijk sprake van een voordelig saldo van bijna € 60.000 Dat zag er ten tijde van de zomernota nog heel anders uit. Op basis van de gegevens in de eerste helft van 2021 verwachtten we een zeer forse overschrijding van de primaire begroting 2021. Om die reden is het budget verhoogd. We kunnen nu constateren dat er inderdaad sprake was van een overschrijding van het oorspronkelijke budget, maar dat de kostenontwikkeling in de tweede helft van het boekjaar veel gunstiger was, dan we ten tijde van de zomernota hadden verwacht. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat er in het nieuwe schooljaar 2021/2022 aanzienlijk minder leerlingen gebruik hebben gemaakt van het taxivervoer dan in het vorige schooljaar. Er zijn dus meer leerlingen uitgestroomd dan ingestroomd. In de eerste helft van 2021 waren er tussen de 148 en 151 leerlingen die gebruik maakten van het taxivervoer. Na de zomervakantie varieerde dit aantal tussen de 132 en 136. Het grootste deel van de kosten van het leerlingenvervoer wordt bepaald door een vast bedrag per leerling voor gebruik van het taxivervoer. |
Baten | -573 | -604 | -604 | -549 | -55 | |
Onderwijs | -573 | -604 | -604 | -549 | -55 | |
Resultaat voor bestemming | 2.429 | 2.593 | 2.593 | 2.450 | 143 | |
Toevoegingen | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 | |
Onderwijs | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 | |
Onttrekkingen | 0 | -6 | -6 | 0 | 0 | |
Onderwijs | 0 | -6 | -6 | 0 | 0 | |
Saldo resultaatbestemming | 6 | 0 | 0 | 6 | 0 | |
Saldo na bestemming | 2.435 | 2.593 | 2.593 | 2.456 | 143 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2020 | 0,2 | 3,8 | Ja |
Relatief verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2019 | 14 | 12 | Ja |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2020 | 1,3 | 1,1 | Ja |
Deelnemers leerlingenvervoer | aantal | 2021 | 150 | 141 | Nee |
Startkwalificaties | % van de kinderen | 2022 | 33 | 31 | Ja |