Organisatieontwikkeling
In 2021 is de organisatie verder gegaan met het inbedden van de kernwaarden in de organisatie. Hoewel Corona roet in het eten dreigde te gooien, hebben we in het najaar toch een digitale week van de integriteit gehad. Dat betekent dat nu de kernwaarden P articipatief en I nteger aandacht hebben gehad. I ntegraal en K waliteitsgericht komen en 2022 aan de orde. Het streven is dat de afkorting P.I.I.K (spreek uit Piek) steeds meer zal klinken.
In 2021 is het eerste jaar dat onze personeels- en salarisadministratie (psa) volledig is gedaan door de GR shared service centrum ONS in Zwolle. Dat betekende nog de nodige afstemming tussen de eigen HR-afdeling en Ons. Voor de medewerkers is het adres voor psa-vraagstukken Shared Service Center Ons. Het werkveld inkoop was reeds ondergebracht bij het shared service centrum. Zie hierover het onderdeel inkoop en aanbesteding. Het onderdeel "Informatievoorziening en Automatisering" (I&A) is in 2021 gefaseerd overgegaan naar Ons, met een kleine overloop naar 2022.
Het strategische belang van samenwerking in de regio is een voortdurend aandachtspunt in het denken over de organisatie.
Bij Interne Dienstverlening is de financiële functie stevig neergezet met de inzet van control-adviseurs als ondersteuning van de managers. Bij Externe Dienstverlening is op interim-basis een manager ingezet, om voor die eenheid de doorontwikkeling voor te bereiden met bijzondere aandacht voor het inbedden van de veranderingen als gevolg van de Omgevingswet.
Personeelsbeleid
2021 heeft nog voor groot deel in het teken gestaan van corona. Thuiswerken was nog steeds de norm, waarbij ruimte om weer fysiek aanwezig te zijn mondjesmaat werd toegestaan binnen de richtlijnen van de rijksoverheid. Het faciliteren van het thuiswerken is in 2021 gebeurd op basis van maatwerk. Ook sociaal emotioneel heeft corona de nodige impact gehad door een groot aantal overlijdensgevallen in de nabije omgeving van een aantal medewerkers. Dit heeft ook een niet te onderschatten invloed gehad om afstemming en samenwerking tussen medewerkers en externe partners.
De veranderende rol van de overheid in de participatiesamenleving, blijft de kern van het personeelsbeleid van de gemeente. Niet voor niets heeft de gemeente onder andere Participatief, Integraal en Kwaliteitsgericht als kernwaarden voor de organisatie geformuleerd. In de jaarlijkse gesprekken, scholing en training van medewerkers is veel aandacht voor de gewenste werkwijze: het leveren van een hoogwaardige en klantgerichte dienstverlening, het stimuleren van inwonersinitiatief en het betrekken van inwoners, organisaties en instellingen bij plannen en beleid.
De samenwerking binnen de talentenregio draagt bij aan de mobiliteit, omdat hierdoor een interne
vacaturemarkt ontstaat van inmiddels circa 7.000 medewerkers.
In 2021 hebben we ook nadrukkelijk ervaren dat situatie op de arbeidsmarkt steeds meer knelt. Dit is sterk voelbaar geweest. Het binden van medewerkers en invullen van vacatures blijkt steeds lastiger in de huidige markt. Dit probleem beperkt zich niet tot Zwartewaterland, maar wordt ook gevoeld bij andere gemeenten (in de regio).