Digitale agenda
Sinds 2019 werkt de gemeente Zwartewaterland met de digitale agenda Zwartewaterland. Binnen de digitale agenda zijn alle projecten opgenomen die de komende jaren op het gebied van ICT worden uitgevoerd. De digitale agenda heeft drie doelstellingen:
- Burgers en bedrijven passend digitaal kunnen bedienen
- De organisatie duurzaam voorbereiden op digitale ontwikkelingen; zowel de organisatie als het bestuur werken digitaal
- Uitvoering geven aan digitaal wettelijke producten en diensten
De rol van informatievoorziening is het behouden van overzicht op digitale agenda. Dat gebeurt door maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe wetgeving en ontwikkelingen binnen de organisatie op het gebied van ICT, informatiebeveiliging en digitale dienstverlening tijdig een plek te geven op de digitale agenda. Daarbij bewaakt informatievoorziening de samenhang tussen de verschillende systemen en informatiestromen en bewaakt ze de voortgang van projecten op de digitale agenda.
Binnen de digitale agenda zijn de volgende grote projecten gerealiseerd in 2021:
- Migratie van de makelaarssuite naar de cloud, waardoor het eenvoudiger is om koppelingen met systemen te realiseren.
- Implementatie Iburgerzaken volledig afgerond, waarmee de digitale dienstverlening is uitgebreid.
- Migratie van geoweb naar iNzicht, waarmee we het aantal applicaties hebben gereduceerd en een technische basis hebben gelegd voor data gestuurd werken.
- Uitfaseren Gidso (applicatie jeugdwet) naar de S4SD, waardoor er in het sociaal domein beter geïntegreerd gewerkt kan worden.
- Onderzoek naar een plan voor het verbeteren van de publieksdienstverlening.
- Start professionaliseren functioneel beheer.